موسسه خیریه نابینایان و کم بینایان توانمند قائم

برگزاری جشنواره بینا و نابینا

1393/07/24

مؤسسه نابینایان و کم بینایان توانمند قائم در سال جاری اقدام به برگزاری جشنواره بینا و نابینا به مناسبت روز جهانی عصای سفید نموده است. این جشنواره از روز 17 مهر ماه(روز جهانی بینایی) شروع شده و تا روز 24 مهر ماه ادامه داشته است. برنامه های این جشنواره به شرح زیر می باشد.

1. برگزاری مسابقه عکاسی و نقاشی با موضوع بینا و نابینا یکی از اقدامات مؤسسه به مناسبت روز عصای سفید بوده است. فراخوان این مسابقه از اواسط شهریور شروع شده و آخرین مهلت ارسال آثار 10 مهر ماه بوده است. این مسابقه حدود 50 شرکت کننده داشته است.

2. افتتاحیه جشنواره در روز پنجشنبه 17 مهر ماه با راهپیمایی از میدان طالقانی تا ساختمان شهرداری شهرستان قائمشهر آغاز شد. در این راهپیمایی اعضای نابینا و کم بینای مؤسسه حضور داشتند. همچنین سرکار خانم اکبری ریاست بهزیستی شهرستان این عزیزان را در تمامی مسیر همراهی نمودند.

در انتهای مسیر در عمارت شهرداری شهردار شهرستان جناب آقای حسینی به استقبال این عزیزان آمدند

سپس مراسمی در سالن آمفی تئاتر شهرداری انجام گرفت که در این مراسم جناب آقای قلندری معاونت توانبخشی و جناب آقای علائدینی معاونت مشارکت های مردمی بهزیستی استان مازندران حضور داشتند. پس از آن گزوه تئاتر مؤسسه هنر خود را به حضار نشان دادند.

3. در طول جشنواره گروه تئاتر جشنواره در روزهای جمعه و شنبه نیز تئاتری را به روی صحنه بردند. در روز سه شنبه برنامه ای برای آشنایی دانش آموزان با نابینایان و توانمندی هایشان در سالن کانون برادران 9 دی برگزار گردید که با استقبال خوبی از سوی مدارس همراه بود. در این مراسم آقای حسین غلامی مهارت های رزمی خود را به نمایش گذاشت. همچنین خانم دریکنده در مورد وسایل مورد استفاده نابینایان برای حضار توضیحاتی داد. همچنین مجری و نوازنده کیبورد این برنامه آقای مهدی جوادیان از اعضای نابینای مؤسسه بوده است.

4. مراسم اختتامیه جشنواره روز 24 مهر در سالن شهرداری برگزار گردید. در این مراسم جناب آقای علائدینی معاونت مشارکتهای مردمی استان، سرکار خانم اکبری ریاست بهزیستی شهرستان قائمشهر، جناب آقای علی نژاد معاونت فرهنگی شهرداری، آقای مهندس کمالی نماینده جناب آقای دکتر حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. در این مراسم آقای حسین غلامی مهارت های رزمی خود رابه نمایش گذاشت و گروه تئاتر مؤسسه تئاتری کوتاه را اجرا نمود. همچنین در این مراسم از  سرکار خانم اکبری، جناب آقای حسینی شهردار قائمشهر و جناب آقای مهندس اسد مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان که همکاری زیادی با مؤسسه داشتند با اهدای لوح تقدیری تجلیل بعمل آمد. همچنین از اساتیدی که با مؤسسه در رشته های مختلف همکاری داشته اند، همیاران،  دانشجویان و اعضای گروه تئاتر مؤسسه نیز تجلیل شد. همچنین جوایز نفرات برتر مسابقه عکاسی و نقاشی نیز اهدا گردید.

5. آخرین برنامه این جشنواره برگزاری بازار غذا و نمایشگاه صنایع دستی نابینایان بوده است. این بازارچه در روز پنجشنبه 24 مهر ماه از ساعت 3 الی 8 شب در محوطه شهرداری قائمشهر برگزار گردید. در این نمایشگاه سفال ها و گلیم های که نابینایان ساخته و بافته بودند به نمایش گذاشته شد. یکی از غرفه های این نمایشگاه  غرفه عصای سفید بود که در آن لوازم مورد استفاده نابینایان به نمایش گذاشته شده بود و مسئولین غرفه در مورد نحوه استفاده از آن برای بازدید کنندگان توضیحاتی می دادند. آقای محمدی مجری صدا و سیمای مرکز مازندران مجریگری این برنامه را بعهده داشتند.